Riik ja omavalitsus teevad kõik, et kriise ära hoida või neid kiirelt lahendada, kuid ka kõige turvalisemates paikades juhtub õnnetusi või tuleb ette olukordi, mille tagajärjed võivad tavaelu segi paisata. On väga oluline, et iga inimene, pere ja kogukond teeks kriisiks ettevalmistusi ja mõtleks läbi, kuidas ekstreemses olukorras enda ja oma lähedaste elu, tervist ning vara kaitsta. Siin on mõned põhimõtted, mida järgida.
• Varu koju oma pere jaoks piisav kogus joogivett ja toitu, sh imikutoit ning koduloomade toit. Vali toiduaineid, mis ei rikne liiga kiiresti (nt pakisupid, püreepulbrid, purgiroad, kuivikud, konservid, kommid, halvaa, küpsised jm).
• Varu koju piisav kogus ravimeid ning esmatarbekaupa.
• Varu koju taskulamp või patarei toitel lamp, varupatareid, küünlad, tikud.
• Hoia akupank alati laetuna, et saaksid vajaduse korral mobiiltelefoni laadida.
• Kontrolli, et autol oleks paak alati täis või pooltäis.
• Soeta endale patareide, dünamo või päikesepatareidega töötav raadio. Uudiseid ja kriisiinfot saad kuulata ka autoraadiost.
• Võimalusel hoia autos mobiilitelefoni laadija, teede atlas, lumelabidas, soe tekk, taskulamp.
• Varu koju piisav kogus sularaha.
• Kontrolli enda ja oma lähedaste ID-kaardi kehtivust, vajadusel alusta pikendamist.
• Mõtle läbi, kuhu või kelle juurde sa saad minna, kui oma kodus mingil põhjusel olla ei saa (nt elektrikatkestus). Samuti lepi lähedastega kokku, kuidas omavahel ühendust hoiate (kriisi korral ei pruugi tavapärased sidevahendid toimida).
• Koosta loetelu olulisimate isikute ja asutuste kontaktandmetest, et saaksid kriisi ajal kiiresti tegutseda.
Põhjalikud käitumisjuhised kriisiolukorras tegutsemiseks leiad olevalmis.ee või
laadi alla
OLE VALMIS rakendus ning tutvu käitumisjuhistega kriisiolukordadeks!
Tegevused elektrikatkestuste korral
Elektrivõrgus esineb aeg-ajalt nii rikkelisi kui plaanilisi katkestusi. Plaaniliste katkestuste ajaks lülita välja ja eemalda vooluvõrgust kõik tundlikud elektroonikaseadmed. Erandiks on valveseadmed, mis on tavaliselt varustatud akuga ja peaksid töötama ka elektrikatkestuse ajal.
Elektrikatkestusest teata MARU rakenduses maru.elektrilevi.ee või numbril 1343.
Elektriõnnetuse korral helista 112
Teadaolevatest riketest teavitatakse Sind MARU rakenduses ja SMS-i teel. Sõnumisse lisatakse ka info rikke kõrvaldamise ligikaudse aja kohta. Kui oled SMS-i või MARUs teavituse juba saanud, siis täiendavalt rikkest teavitama ei pea. Katkestuste kohta saad lisainfot ka katkestuste kaardilt.
Soovitused tormi eel
- Lae täis akupank, mida saaksid elektrikatkestuse ajal kasutada
- Kui Sul on raadio, mis töötab patareidega, siis kontrolli patareide seisukorda ning vajadusel osta uued patareid
- Kui Sinu maja veevarustus sõltub elektrist, siis varu piisavalt joogivett
- Pane valmis küünlad ja taskulambid
- Katkestuse korral lülita välja elektriseadmed
Lisainfo:https: //www.elektrilevi.ee/katkestused/tegevused-katkestuste-korral
Ka korteriühistud peavad olema kriisideks valmis. Et võimalikult hästi kriisidega toime tulla, peab igal korteriühistul olema plaan, kuidas käituda ja mida teha, kui kodus kaob vesi, kaugküte või elekter.
1247 RIIGIINFO TELEFON
Ka vaimne tervis kriisiolukorras saab kannatada, sest igapäevarutiin on tugevalt häiritud. Palun ära jää murega üksi. Vaimset tuge saab järgnevalt:
660 4500 VAIMSE TERVISE TUGILIIN
Peaasi.ee meeskond pani kokku mõned mõtted, mille abil oma vaimset vastupanuvõimet tugevdada:
116 123 HINGEHOIUTELEFON 24/7
Psühholoogiline kriisiabi, nõustamine, pereteraapia, tugikeskused, tugiliinid jm
116 006 OHVRIABI KRIISITELEFON
Tervisemure korral
PEREARSTI NÕUANDETELEFON 1220
KOOLIPSÜHHOLOOGIDE TUGILIIN
1226 eesti keeles
1227 vene keeles